Monday, April 25, 2011

Penyakit Kucing ~ Feline Panleukopenia



Para penchinta kucing semestinya risau kalau kucing korang sakit ,
macam tu juga saya ..
sedang saya duduk-duduk di malam-malam hari ni ...
saya dengan rajin meng-google tentang penyakit-penyakit kucing ...
hope boleh share dengan korang...
Saya akan update dari semasa ke semasa...

Feline Panleukopenia
~ disebabkan oleh virus feline parvo
~ virus ini sangat cepat berjangkit
~ cepat membunuh kucing , terutamanya anak kucing di bawah 12 bulan.
~ Dikenali dengan nama distemper kucing, enteritis (seperti radang usus), demam kucing dan penyakit tifus kucing.
~ 70% daripada kucing yang dijangkiti penyakit ini akan mati.


Tanda-tanda kucing-kucing yang di jangkiti penyakit ini
~ hilangnya selera makan (aneroxia)
~ demam dalam tempoh yang lama (fever)
~ kelihatan lesu dan tak bermaya
~ hidung kucing menjadi kering (dehydrated)
~ muntah-muntah (Vomitting)
~ cirit-birit (diarrhoea)


Penyakit ini boleh di jangkiti melalui
~ kutu
~ darah
~ air kencing dari kucing yang telah dijangkiti.


Cara-cara pencegahan
~ Pastikan rumah kucing / cage / kandang kucing anda
~ Pastikan kucing anda di beri vaksin
~ Pastikan kucing anda di beri makanan yang tidak tercemar
~ Rajin-rajinkan lah berikan vitamin pada kucing kesayangan anda


Rakan saya cakap .. anak kucing dia susah nak hidup...
dan bila baca pasal penyakit ni ..
saya rasa may be anak-anak kucing dia dapat penyakit ni ....
sayang sangat ..... sebab kucing rakan saya cantik-cantik belaka...





cute kan ???
Anak-anak kucing kawan saya ....


No comments:

Post a Comment